Ga direct naar de inhoud

Beoordelaar Angeni: ‘Het moet gewoon duidelijk zijn voor ouders’

30 oktober 2020 09:22

Bij de 'Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen' (UHT) wordt hard gewerkt om de problemen met de kinderopvangtoeslag op te lossen en alle getroffen ouders recht te doen. Dat is niet altijd zichtbaar, of voor de ouders merkbaar. Maar ondertussen werken er elke dag honderden medewerkers aan het herstel. Wie zijn dat? En wat doen zij? We geven een inkijkje in de organisatie. Deze keer vertelt voormalig persoonlijk zaakbehandelaar en beoordelaar Angeni over haar werk, wat zij doet en waarom heldere taal zo belangrijk is.

“Mijn naam is Angeni en werk bij UHT (Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen). Afgelopen maanden ben ik persoonlijk zaakbehandelaar geweest, maar sinds half oktober zit ik in het ‘beoordelingsteam’. Ik beoordeel nu de dossiers van ouders nadat deze door de persoonlijk zaakbehandelaars samen met de ouders zijn voorbereid.

Aan de kant van de ouders

De persoonlijk zaakbehandelaar staat echt ‘aan de kant van de ouders’. Dat was niet altijd duidelijk. Terwijl het voor ouders juist fijn is iemand te hebben aan wie ze alles kunnen vertellen, en te weten dat die straks niet over hen ‘oordeelt’. De meeste ouders hebben al genoeg oordelen moeten doorstaan de afgelopen jaren, bijvoorbeeld als hun familie en vrienden dachten dat ze fraudeurs waren.

Regels en wetten uitleggen en begrijpen

Ik ben enorm gedreven om de problemen voor ouders te herstellen. Toen ik hoorde dat de Belastingdienst deze UHT-organisatie ging oprichten, heb ik m’n lopende opdracht snel afgerond en gesolliciteerd. Ik ben jurist en zie al jaren welke problemen de kinderopvangtoeslag kan veroorzaken.

Eerder werkte ik als griffier bij de Belastingkamer van de rechtbank. Daar zag ik veel ouders met een schuld aan de Belastingdienst/Toeslagen. De regels en handhaving waren hard en niet altijd duidelijk. Als jurist begrijp je dat wel, maar ik vind het ook de taak van juristen om iets uit te leggen als mensen het niet begrijpen. Dat gebeurde niet altijd.

Bijvoorbeeld een uitspraak als ‘gegrondverklaring met instandlating van de rechtsgevolgen’. Ouders dachten dan dat ze gewonnen hadden. En dat klopte deels, maar ze moesten nog steeds alles terugbetalen.

Normale taal

Ik leg zaken graag uit in normale taal. Dat deed ik in mijn vorige opdrachten, en bij ouders toen ik nog persoonlijk zaakbehandelaar was. Ik schrijf misschien als een jurist, maar ik praat heel makkelijk en ben informeel. Ik wil zo toegankelijk mogelijk zijn.

Judge Joyce

Er is bij Toeslagen veel aandacht voor de communicatie naar ouders. Stichting Lezen en Schrijven helpt ons met het opstellen van brieven. Het Ouderpanel kijkt mee met de website. Echt goed.

Zelf heb ik ook altijd allerlei trainingen gedaan voor duidelijke taal. Ik volg op LinkedIn wat rechter ‘Judge Joyce’ (Joyce Lie) en André Verburg, adviseur bij de Raad van State en lid van het ‘Netwerk Begrijpelijke Overheid’ hierover delen. Zij gebruiken hun positie om juridische informatie begrijpelijk te maken voor iedereen. Daar neem ik graag een voorbeeld aan.

Heb je een tip voor ouders?

Als je niet begrijpt wat er staat, of er niet helemaal zeker van bent wat er bedoeld wordt: zeg het ons! Het is niet raar en je bent zeker niet dom als je vraagt ‘wat betekent dit?’. Of nog belangrijker: ‘wat betekent dit voor mij?’. Iedereen heeft het recht te begrijpen wat een overheidsinstantie tegen je zegt.”

Overzicht contact met ouders

Meer weten over het herstelproces? In het ‘overzicht contact met ouders’ staat precies wanneer u wat kunt verwachten, zodra u aan de beurt bent. Hier staat ook meer informatie over de persoonlijk zaakbehandelaar en het beoordelingsteam (bij ‘Start behandeling’).

Zie ook