Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Toeslagen Herstel

Dit doet de Belastingdienst eraan

Het herstellen van de problemen met de kinderopvang is veel werk. Dat komt omdat de situatie in elk gezin anders is. Het is ook lang geleden is dat ouders de toeslag aanvroegen. De Belastingdienst gaat alle gevallen apart bekijken. Dan weten we zeker dat alle ouders krijgen waar ze recht op hebben.

Dit is wat er gebeurt:

Ouders betalen voorlopig niets terug

Het oplossen van deze ingewikkelde zaak kost tijd. Om te voorkomen dat getroffen ouders verder in de problemen komen, hoeven zij niets meer terug te betalen tot hun situatie duidelijk is. Dat geldt niet alleen voor de kinderopvangtoeslag, maar ook voor andere toeslagen en de gewone belastingaanslag.

Een nieuwe wet

Om de kinderopvangtoeslagen uit het verleden te beoordelen, is er een nieuwe wet: de hardheidsregeling. Deze wet is op 30 juni 2020 goedgekeurd door de Eerste Kamer. Daarmee kunnen we echt aan de slag.

Voorbereiding

In juni 2020 bekeken we de eerste 100 verzoeken van ouders om te zien hoe we deze het best kunnen afhandelen. Collega’s van bijvoorbeeld de ministeries van Financiën en Sociale Zaken keken met ons mee. Daardoor zijn we nu goed voorbereid om de kinderopvangtoeslag voor alle gedupeerden opnieuw te beoordelen.

Start van de afhandeling

In juli 2020 hopen we de eerste zaken af te handelen. We pakken uw verzoek voor de herbeoordeling van uw kinderopvangtoeslag zo snel mogelijk op. Wie zich als eerste heeft gemeld, helpen we als eerste. Het kan dus even duren voor u aan de beurt bent.

Als uw situatie niet kan wachten

Er zijn ook ouders die zo diep in de problemen zitten dat het eigenlijk niet kan wachten. Is uw situatie zeer schrijnend? Neem dan gerust contact op met het Serviceteam. Dan kijken we samen of we al iets voor u kunnen doen. U kunt gratis bellen via 0800 - 2 358 358. Het Serviceteam is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur.

U krijgt een persoonlijk zaakbehandelaar

Als u aan de beurt bent, krijgt u bericht van uw persoonlijke zaakbehandelaar. Hij of zij is uw eigen aanspreekpunt en legt u uit wat u kunt verwachten. Samen maakt u afspraken over hoe en wanneer jullie contact hebben.

We maken uw dossier compleet

Veel informatie die we nodig hebben om uw kinderopvangtoeslag opnieuw te beoordelen, hebben we al. Soms hebben we extra informatie nodig, van u of van de organisatie voor kinderopvang. Dan nemen we vanzelf contact met u op.

We handelen uw zaak af

Zodra we meer weten over uw situatie laten we u dat zo snel mogelijk weten. Wanneer u recht heeft op een terugbetaling, dan zorgen we dat het geld zo snel mogelijk op uw rekening staat.