Ga direct naar de inhoud
Toeslagen Ministerie van Financiën, onderdeel van de Rijksoverheid - Naar de homepagina

Hulp van de gemeente

Hebt u problemen met andere dingen dan alleen uw toeslagen? Misschien kan uw gemeente u helpen. Bijvoorbeeld met werk, gezondheid of uw gezin. U bepaalt zelf of u hulp wilt van de gemeente. Dat is niet verplicht. En ook als u in het verleden al eens hulp hebt gezocht, kijkt de gemeente graag opnieuw met u mee naar wat er mogelijk is.

Krijgt u hulp van de gemeente? Dan blijft de compensatie die u krijgt van de Belastingdienst hetzelfde. Als u liever geen hulp wilt van de gemeente, dan is dat ook goed. Ook dan verandert er niets aan de kant van de Belastingdienst.

Komt u in aanmerking voor de €30.000?

Dan wordt uw bijstandsuitkering gewoon doorbetaald. U behoudt dus het recht op uw uitkering. Het is wel goed om dit aan uw gemeente door te geven. Dit voorkomt misverstanden in de toekomst. Bijvoorbeeld als u belastingaangifte doet en uw banksaldo ineens veel hoger is.

Welke hulp biedt de gemeente?

Hebt u hulp van uw gemeente nodig? Dan bekijkt uw gemeente of ze u kunnen helpen. Bijvoorbeeld met uw schulden, gezondheid, werk of dagbesteding, uw gezin en wonen. Juist wanneer er sprake is van acute nood is het belangrijk om snel te kunnen doorverwijzen. Bijvoorbeeld als u geen geld hebt voor boodschappen, kleding voor uw kinderen, of een medische behandeling.

Hieronder vindt u meer voorbeelden van hoe de gemeente u kan helpen. De hulp verschilt per gemeente.

1. Hulp bij schulden

  • Omgaan met geld
  • Een sociale lening, noodkrediet, of een bijzondere uitkering
  • Het beheren van een budget
  • Advies en ondersteuning

2. Gezondheid Gezondheid

  • Regelen van een ziektekostenverzekering
  • Contact met gezondheidscentra
  • Coaching en begeleiding
  • Inzet van fondsen

3. Werk of dagbesteding werk

  • Het aanbieden van een leer-werktraject
  • Re-integratie, coaching en begeleiding

4. Gezin gezin

  • Opvoedondersteuning (bijvoorbeeld via een kindpakket)
  • Hulp van een wijkteam op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, huiselijk geweld of jeugdhulp
  • Relatiegesprekken
  • Coaching, begeleiding en opvang

5. Wonen wonen

  • Zorgen voor noodopvang of een briefadres
  • Hulp wanneer u uw woning niet meer kunt betalen
  • Hulp bij huisvestingsproblemen

Welke stappen zet ik?

welke stappen zet ik? 1: ik meld me bij de gemeente 2: ik heb een intake 3: ik maak een plan van aanpak 4: ik voer het plan uit 5: ik krijg hulp bij inventariseren schulden 6: ik krijg begeleiding in het proces

Contact met uw gemeente

Wilt u hulp van uw gemeente? In elke gemeente is er een vaste hulpverlener voor gedupeerden van de kinderopvangtoeslag. Bel ons Serviceteam voor de contactgegevens. Hebt u al een persoonlijk zaakbehandelaar? Dan kan die u de contactgegevens ook geven.

  • U krijgt hulp, ongeacht de status van de compensatie. Zo nodig schakelt de gemeente extra ondersteuning in. Bijvoorbeeld juridische ondersteuning of sociaal maatschappelijk werk.
  • De gemeente heeft contact met de Belastingdienst. Als u dat wil, kunt u ook samen met uw persoonlijk zaakbehandelaar met de gemeente praten.

Gegevens uitwisselen

Op dit moment delen we de gegevens van alle ouders die zich bij Uitvoeringsorganisatie Herstel Toelagen melden met de gemeente. Vanaf september delen we alleen de gegevens van ouders die aangegeven hebben dat de gemeente mag bellen om hulp aan te bieden. Bij uw aanmelding vragen wij u of uw gemeente contact met u op mag nemen. Ook op een later moment kunt u dit nog bij ons aangeven.

Sinds 2021 delen we de volgende gegevens van de ouders met hun gemeente: naam, burgerservicenummer, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres. Lees hier meer over op de pagina Gegevens uitwisselen

De ondersteuning van de gemeente is vrijwillig. Het staat u dus vrij om de hulp wel of niet te accepteren. Heeft u geen behoefte aan hulp van de gemeente? Dan heeft dat geen gevolgen voor uw herbeoordeling. De gemeente neemt daarna ook geen contact (meer) met u op.

Verder lezen