Ga direct naar de inhoud

Nationale Ombudsman

De Nationale Ombudsman is een onafhankelijke tussenpersoon als het misgaat tussen burger en overheid. De Ombudsman is gestart met het monitoren van de klachtbehandeling in de de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Staatssecretaris Van Huffelen heeft op verzoek van de Tweede Kamer de Nationale Ombudsman gevraagd deze monitor uit te voeren.

De ombudsman toetst de klachtbehandeling door de herstelorganisatie aan 7 normen voor behoorlijke klachtbehandeling:

  • Open en laagdrempelige toegang
  • Herkennen van klachten
  • Voortvarende klachtbehandeling
  • Burger centraal stellen
  • Duidelijke motivering uitkomst klachtbehandeling
  • Goede registratie
  • Evalueren en leren van klachten

De Nationale Ombudsman zal tijdens het herstelproces de klachtbehandeling goed in de gaten houden en erover rapporteren aan de staatssecretaris, Eerste en Tweede Kamer.

Verder lezen

Lees meer over de monitor op de website van de Nationale Ombudsman.