Ga direct naar de inhoud

Ouders die nu in het buitenland wonen

Woont u nu in het buitenland, maar hebt u in Nederland kinderopvangtoeslag gekregen? Is die kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019 en weet u niet waarom? Dan heeft u net als ouders in Nederland recht op voorzieningen. Maar sommige dingen gaan net een beetje anders als u in het buitenland woont.

Waar kan ik terecht voor hulp en ondersteuning?

Gedupeerde ouders in Nederland kunnen contact opnemen met de gemeente waar zij wonen voor hulp en ondersteuning. Dat is voor u als ouder in het buitenland niet mogelijk. U wordt geholpen door de organisatie Radar. Zij zijn het Ondersteuningsteam Buitenland (OTB). Als u voor 7 juli 2020 in het buitenland bent gaan wonen, helpt en ondersteunt het OTB u bij al uw vragen over het herstel. Denk hierbij aan vragen over gezin, financiën, werk en inkomen, wonen en zorg. De hulp en ondersteuning is bedoeld om uw leven weer op de rit te krijgen.

Eerst telefoon van Serviceteam

Voordat het OTB u in het buitenland kan ondersteunen, belt het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag met u. U wordt hiervoor gebeld omdat UHT uw gegevens niet zonder uw toestemming mag delen. Tijdens het telefoongesprek legt het Serviceteam ook uit welke gegevens ze wil delen met het OTB. Pas als u akkoord gaat, deelt UHT de gegevens. Het OTB neemt daarna contact met u op.

Geeft u geen goedkeuring om uw gegevens te delen met het OTB? Dan kan en mag het OTB geen contact met u opnemen. Dat betekent dat zij u dan niet verder kunnen helpen met uw vragen over bijvoorbeeld werk of zorg.

Veelgestelde vragen

Waar kan ik me aanmelden voor herstel?

Als u nog geen contact hebt gehad met UHT over problemen met de kinderopvangtoeslag, kunt u zich bij ons aanmelden. Wij kijken dan of u in aanmerking komt voor herstel.

Ook kunt u een terugbelverzoek doen. Wij bellen u dan terug.

Ik wil me aanmelden. Welke gegevens moet ik doorgeven?

Voor uw aanmelding hebt u uw Burgerservicenummer (BSN) nodig. Een BSN vervalt niet als u in het buitenland woont. Weet u uw BSN niet (meer)? Op de website van de Belastingdienst leest u waar u dit nummer kunt vinden.
Het is ook belangrijk dat u uw adres en rekeningnummer aan ons doorgeeft. Zodat onze brieven goed bij u aankomen. En wij u kunnen uitbetalen als u recht hebt op geld. In Nederland geven de gemeenten adreswijzigingen aan ons door. Maar voor ouders in het buitenland is dat niet zo. Het is dus belangrijk dat u ons uw adres geeft. En als u verhuist, dat u uw nieuwe adres zélf aan ons doorgeeft.
Meer informatie over hoe u een adreswijziging of een buitenlands rekeningnummer doorgeeft, vindt u op de website van de Belastingdienst.

Komt u er niet uit, of hebt u vragen hierover? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer +31 555 385 385.

Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?

Soms komt post naar het buitenland niet aan, of het loopt ernstige vertraging op. Wij kunnen u belangrijke stukken ook digitaal sturen. Daar hebt u een Digid voor nodig. Deze kunt u ook vanuit het buitenland aanvragen. Daar hebt u wel uw Burgerservicenummer (BSN) voor nodig.

Worden mijn schulden buiten Nederland ook kwijtgescholden?

Wij willen graag dat ook gedupeerde ouders in het buitenland een nieuwe start kunnen maken, zonder schulden. Net zoals bij ouders in Nederland maken we hierbij een onderscheid tussen publieke schulden en private schulden.

Schulden bij overheidsorganisaties in een ander land kunt u ook aan ons doorgeven. We betalen deze schulden dan rechtstreeks aan deze organisaties. Ook schulden bij schuldeisers in het buitenland kunnen in aanmerking komen voor een oplossing.
Gedupeerde ouders in het buitenland kunnen een schuldenlijst doorgeven aan SBN. Ook kan het OTB gedupeerde ouders helpen bij het opstellen van een schuldenlijst en het doorgeven van deze lijst aan SBN.

Als ik in het buitenland woon, kan ik dan ook gratis rechtsbijstand krijgen?

Er is een regeling voor gratis rechtsbijstand voor gedupeerde ouders. Dat gaat via de Raad voor Rechtsbijstand. U kunt hiervan gebruik maken als u dat wilt. Het maakt niet uit of u in of buiten Nederland woont. Of welke nationaliteit u hebt. Wel is het zo dat u via de regeling een advocaat in Nederland krijgt. Dus geen advocaat buiten Nederland.

Had u al een eigen advocaat vóór 15 maart 2021? Dan kunt u die houden. Om gratis rechtsbijstand te geven moet uw advocaat wel 'toegevoegd' worden door de Raad voor Rechtsbijstand. Dat betekent dat uw advocaat meedoet aan de regeling. En dat de advocaat het geld dat u al hebt betaald aan u terugbetaalt.

Hoe lang moet ik in het buitenland wonen om in aanmerking te komen voor steun door het Ondersteuningsteam Buitenland?

U kunt alleen ondersteuning krijgen van het OTB als u tussen 2005 en 2019 kinderopvangtoeslag hebt gekregen en voor 7 juli 2020 in het buitenland bent gaan wonen.

Ik wil terug naar Nederland verhuizen. Kan dat?

Misschien wilt u straks - als onderdeel van een nieuwe start - terugverhuizen naar Nederland. Als u deze wens hebt, kunt u dat straks doorgeven aan het team dat ouders in het buitenland gaat ondersteunen. Ze kijken dan samen met u welke stappen er nodig zijn.
Wilt u verhuizen naar Nederland, maar is uw herbeoordeling nog niet klaar? Dan is het belangrijk dat u, uw partner en/of uw kinderen niet zomaar naar Nederland terugkomen. Er moet dan eerst een aantal zaken worden geregeld, samen met andere instanties.
De woningnood in Nederland is groot. Het is daarom belangrijk dat u niet zonder zicht op huisvesting terugkeert naar Nederland.

Wat als ik niet goed Nederlands spreek?

Iemand anders machtigen

U mag iemand anders vragen om namens u contact met ons te hebben. Dat heet ‘machtigen’. Misschien kent u iemand die wél goed Nederlands spreekt en die u wil helpen. Het is belangrijk dat u deze persoon vertrouwt.
Machtigen gaat zo: als u zich aanmeldt krijgt u een bevestigingsbrief. Daarbij zit een formulier om iemand te machtigen. Vul op het formulier de naam en contactgegevens in van de persoon die u machtigt en stuur het aan ons op. Wij nemen vanaf dat moment contact op met uw gemachtigde.

Een persoonlijk zaakbehandelaar die uw taal spreekt

Zodra wij uw situatie verder gaan uitzoeken krijgt u een persoonlijk zaakbehandelaar. Dat is uw contactpersoon bij de herstelorganisatie. Als de persoonlijk zaakbehandelaar merkt dat u niet goed Nederlands spreekt, kan hij vragen of er een collega is die uw taal wel spreekt. Wij kunnen niet beloven dat het altijd lukt om zo iemand te vinden. Dat hangt ervan af of er op dat moment een persoonlijk zaakbehandelaar beschikbaar is, die uw taal spreekt.

Een tolk

Als het nodig is schakelen wij een tolk in om de gesprekken tussen u en uw persoonlijk zaakbehandelaar te vertalen. Dat kan ook als u telefonisch met uw persoonlijk zaakbehandelaar spreekt. U hoeft daarvoor niet te betalen.

Onze website in andere talen

Een deel van de informatie op deze website is ook in het Engels beschikbaar, op onze Engelse website.
Leest u liever in een andere taal, maakt u dan gebruik van online vertaaldiensten zoals bijvoorbeeld Google Translate.

Verder lezen

Deel deze pagina