Ga direct naar de inhoud
Toeslagen Ministerie van Financiën, onderdeel van de Rijksoverheid - Naar de homepagina

Ouders die nu in het buitenland wonen

Woont u nu in het buitenland, maar hebt u in Nederland kinderopvangtoeslag gekregen? Is die kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019 en weet u niet waarom? Meld u dan bij ons aan. Wij kijken dan of u in aanmerking komt voor herstel. Het maakt daarvoor niet uit waar u nu woont.

Op deze website vindt u veel informatie over het herstel. Maar sommige dingen gaan net een beetje anders al u nu buiten Nederland woont. Die dingen zetten wij hieronder op een rij.


Aanmelden vanuit het buitenland

Aanmelden voor herstel kan via deze pagina. of doe een terugbelverzoek. Wij bellen u dan terug. Door drukte kan dit soms wel enkele dagen duren.

Belangrijk bij uw aanmelding

Voor uw aanmelding hebt u uw Burgerservicenummer (BSN) nodig. Weet u uw BSN niet (meer)? Op de website van de Belastingdienst leest u waar u dit nummer kunt vinden.

Het is ook belangrijk dat u uw adres en rekeningnummer aan ons doorgeeft. Zodat onze brieven goed bij u aankomen. En wij u kunnen uitbetalen als u recht hebt op geld. In Nederland geven de gemeenten adreswijzigingen aan ons door. Maar voor ouders in het buitenland is dat niet zo. Het is dus belangrijk dat u ons uw adres geeft. En als u verhuist, dat u uw nieuwe adres zélf aan ons doorgeeft.

Meer informatie over hoe u een adreswijziging of een buitenlands rekeningnummer doorgeeft vindt u op de website van de Belastingdienst.

Komt u er niet uit, of hebt u vragen hierover? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer +31 555 385 385.


Acuut hulp nodig vanuit het buitenland?

Hebt u acute financiële problemen door de kinderopvangtoeslag? Wordt u bijvoorbeeld uw huis uitgezet omdat u de huur niet meer kunt betalen? Dan kijken wij altijd hoe wij u snel kunnen helpen. Het gaat daarbij om een klein bedrag, waarmee u op korte termijn geholpen bent. Het maakt hierbij niet uit waar u nu woont. Wel kan het zijn dat het geld langer onderweg is dan bij iemand die in Nederland woont.


Gedupeerd, en dan?

Bent u gedupeerd? Dan zorgen we ervoor dat u en uw gezin een nieuwe start kunnen maken. Samen met u kijken we wat daarvoor nodig is. U hebt net als gedupeerde ouders in Nederland recht op een compensatie van €30.000 (Catshuisregeling). Bij de integrale beoordeling kijken we of u recht hebt op een hoger bedrag.


Herstelregelingen

Catshuisregeling Kinderopvangtoeslag (€30.000)

Meldt u zich bij ons aan, dan bekijken wij kort uw situatie. We controleren bijvoorbeeld of u ooit kinderopvangtoeslag hebt aangevraagd in Nederland. En of u ooit onterecht geld aan ons hebt moeten terugbetalen. Dit heet een 'lichte toets'.

Komt uit de lichte toets dat u in aanmerking komt voor €30.000? Dan betalen wij dat aan u uit. Het maakt hierbij niet uit waar u nu woont.

Integrale behandeling

Na de eerste betaling van €30.000 zoeken wij uit op welk bedrag u precies recht hebt. Dat heet een 'integrale behandeling'. Het maakt ook hierbij niet uit waar u nu woont.

Zodra u aan de beurt bent, krijgt u een persoonlijk zaakbehandelaar. Dat is iemand die samen met u uw situatie bespreekt en die uitleg geeft over het herstelproces. Als u ver weg woont is het waarschijnlijk lastig om uw persoonlijk zaakbehandelaar te ontmoeten. Maar u kunt wel bellen, of videobellen. Ook ouders die wel in Nederland wonen hebben zo contact met hun persoonlijk zaakbehandelaar.


Gratis juridische hulp, ook voor ouders in het buitenland

Er is een regeling voor gratis juridische hulp voor gedupeerde ouders. Dat gaat via de Raad voor Rechtsbijstand. Voor deze regeling maakt het niet uit of u in het buitenland woont. Of welke nationaliteit u hebt. Wel is het zo dat u via de regeling een Nederlandse advocaat krijgt. Dus geen advocaat in het buitenland.

Caribisch Nederland

Ook als u in Caribisch Nederland woont koppelt de Raad voor Rechtsbijstand u in principe aan een Nederlandse advocaat. Maar had u al een eigen advocaat vóór 15 maart 2021? Dan kunt u die houden. Uw advocaat moet wel meedoen aan de regeling. Dat kan via de Raad voor Rechtsbijstand. Overleg met uw advocaat dat u gebruik wilt maken van deze regeling.


Worden mijn schulden buiten Nederland ook kwijtgescholden?

Wij willen graag dat gedupeerde ouders een nieuwe start kunnen maken, zonder schulden. Daarom schelden we schulden bij Toeslagen en bij de Belastingdienst in principe kwijt. Andere overheidsorganisaties in Nederland hebben ook beloofd schulden kwijt te schelden. En we maken afspraken met private schuldeisers. Dat zijn organisaties buiten de overheid, zoals energiebedrijven, zorgverzekeraars en postorderbedrijven.

Woont u nu niet meer in Nederland? Dan hebt u misschien (ook) schulden opgebouwd bij organisaties in andere landen. Wij kunnen op dit moment nog niet zeggen of wij u kunnen helpen met het kwijtschelden van deze schulden. Zodra wij meer informatie hebben vullen we die hier aan.


Hulp van de gemeente

Wij hebben afspraken gemaakt met Nederlandse gemeenten over hulp aan gedupeerde ouders. Bijvoorbeeld hulp bij schulden, of ondersteuning bij huisvesting. Dat soort afspraken zijn er niet met gemeenten buiten Nederland. Ook niet met de gemeenten in Caribisch Nederland (Bonaire, St. Eustatius en Saba).

We praten op dit moment met Nederlandse gemeenten en met het ouderpanel over wat we kunnen doen voor gedupeerde ouders in het buitenland en in Caribisch Nederland, die behoefte hebben aan ondersteuning. Bijvoorbeeld of er aanvullende hulp kan komen voor deze groep ouders. En hoe we ouders die terug willen naar Nederland kunnen helpen. Zodra wij hierover meer informatie hebben, vullen we die hier aan.


Ik wil terug naar Nederland verhuizen

Misschien wilt u straks - als onderdeel van een nieuwe start – verhuizen naar Nederland. Als u deze wens hebt, geef dat dan door aan ons Serviceteam. We kijken dan samen met u welke stappen er nodig zijn.

Wilt u verhuizen naar Nederland, maar is uw herbeoordeling nog niet klaar? Dan is het belangrijk dat u, uw partner en/of uw kinderen niet zomaar naar Nederland terugkomen. Er moet dan eerst een aantal zaken worden geregeld, samen met andere instanties.

De woningnood in Nederland is groot. Als u en uw gezin teruggaan naar Nederland zonder dat wij formeel hebben vastgesteld dat u gedupeerd bent, dan is er geen garantie op passende woonruimte. Het is dus belangrijk dat alles goed geregeld is voordat u naar Nederland terugkomt.


Wat als ik niet goed Nederlands spreek?

Iemand anders machtigen

U mag iemand anders vragen om namens u contact met ons te hebben. Dat heet ‘machtigen’. Misschien kent u iemand die wél goed Nederlands spreekt en die u wil helpen. Het is belangrijk dat u deze persoon vertrouwt.

Machtigen gaat zo: als u zich aanmeldt krijgt u een bevestigingsbrief. Daarbij zit een formulier om iemand te machtigen. Vul op het formulier de naam en contactgegevens in van de persoon die u machtigt en stuur het aan ons op. Wij nemen vanaf dat moment contact op met uw gemachtigde.

Een persoonlijk zaakbehandelaar die uw taal spreekt

Zodra wij uw situatie verder gaan uitzoeken krijgt u een persoonlijk zaakbehandelaar. Dat is uw contactpersoon bij de herstelorganisatie. Als de persoonlijk zaakbehandelaar merkt dat u niet goed Nederlands spreekt, kan hij vragen of er een collega is die uw taal wel spreekt. Wij kunnen niet beloven dat het altijd lukt om zo iemand te vinden. Dat hangt ervan af of er op dat moment een persoonlijk zaakbehandelaar beschikbaar is, die uw taal spreekt.

Een tolk

Als het nodig is schakelen wij een tolk in om de gesprekken tussen u en uw persoonlijk zaakbehandelaar te vertalen. Dat kan ook als u telefonisch met uw persoonlijk zaakbehandelaar spreekt. U hoeft daarvoor niet te betalen.

Onze website in andere talen

Een deel van de informatie op deze website is ook in het Engels beschikbaar, op onze Engelse website.

Leest u liever in een andere taal, maakt u dan gebruik van online vertaaldiensten zoals bijvoorbeeld Google Translate.

Deel deze pagina