Ga direct naar de inhoud

Persoonlijk contact met aanmelders zonder kinderen en zonder kinderopvangtoeslag

Publicatiedatum 07-12-2021, 13:32 | Laatste update 22-06-2022, 13:20

Ongeveer 4.000 mensen hebben zich bij ons aangemeld die volgens onze systemen nooit kinderopvangtoeslag hebben aangevraagd. En/of helemaal geen kinderen hebben. We nemen persoonlijk contact op met deze aanmelders, om te controleren of de informatie in onze systemen juist is. En om te kijken of we hen op een andere manier kunnen helpen.

Voor iedereen die zich bij ons aanmeldt voeren we een lichte toets uit. In deze toets kijken we als eerste in onze systemen of de aangemelde persoon kinderen heeft. En ooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd. Wie geen kinderen heeft of nooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd komt niet in aanmerking voor de €30.000 en de andere regelingen in het kader van de kinderopvangtoeslag.

We bellen de aanmelder persoonlijk

Om te controleren of onze informatie juist is bellen wij iedereen persoonlijk. Klopt het dat de aanmelder geen kinderen heeft? Of nooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd? Als dat klopt bespreken we waarom hij of zij zich toch bij ons heeft aangemeld. En wat een goede volgende stap voor hem of haar zou kunnen zijn.

Het kan zijn dat deze persoon zich heeft  aangemeld omdat hij of zij problemen had met een andere toeslag (namelijk zorg- of huurtoeslag of kindgebonden budget). Of dat hij of zij in aanmerking wil komen voor de ex-partnerregeling of de kindregeling. In het telefoongesprek bespreken we dit. En zorgen we dat deze persoon op de juiste lijst terecht komt.

Als onze informatie niet klopt

Blijkt uit het telefoongesprek dat de aanvrager wél kinderen heeft (of had) en/of wel kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd in het verleden, dan passen wij dat aan in de systemen. En voeren we de lichte toets nog een keer uit. We kijken dan alsnog of de aanvrager in aanmerking komt voor €30.000. Daarna volgt nog een integrale beoordeling.

Aanmelding afsluiten

Klopt het dat de aanmelder geen kinderen heeft en geen kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd? Dan kijken we samen of we zijn of haar aanmelding kunnen afsluiten. Als de aanmelder dit goed vindt, dan krijgt hij of zij hiervan een bevestiging per brief. Wie afziet van een integrale beoordeling kan zich nog bedenken. Dat kan tot 1 januari 2024.

Mogelijke situaties

Aanvrager is toeslagpartner: Heeft de aanmelder niet zelf kinderopvangtoeslag aangevraagd, maar de is hij of zij de partner van iemand die ooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd? Dan beoordelen wij niet het dossier van deze aanvrager, maar het dossier van zijn of haar partner: de toeslagaanvrager. Wij verwachten dat de toeslagpartner de compensatie met zijn of haar partner deelt.

Aanvrager is ex-partner van iemand die ooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd: In dit geval komt de aanvrager mogelijk in aanmerking voor de ex-partnerregeling. Wij zetten deze aanmelder dan op de lijst van de ex-partnerregeling. Deze regeling is nog niet klaar. Als de regeling klaar is en we met de uitvoering starten, dan krijgen de aanmelders hiervan bericht. Lees meer over de ex-partner regeling.

Aanvrager is kind van een gedupeerde ouder: In dit geval is het kind waarschijnlijk al bij ons in beeld voor de kindregeling. Deze regeling is nog niet klaar. Als de regeling klaar is en we met de uitvoering starten, dan krijgen de aanmelders hiervan bericht. Lees meer over de kindregeling.

Aanvrager heeft problematische schulden en zoekt daar hulp bij: De aanvrager heeft zich aangemeld omdat hij of zij hulp nodig heeft bij schulden, huisvesting of werk. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij zijn gemeente. Lees meer over de hulp van de gemeente. 

Zelf afmelden

Wie zichzelf wil afmelden voor integrale beoordeling kan daarvoor contact opnemen met het Serviceteam.

Deel deze pagina