Interviewer: "In het hele land worden gesprekken gevoerd. In Eindhoven, Zwolle, Rotterdam, en vandaag in Amsterdam. Hoe gaat die samenwerking met de gemeente?"Staatssecretaris Van Huffelen: "Het gaat heel erg goed. Zoals vandaag ook zijn we op het kantoor van een maatschappelijke dienstverleningsorganisatie hier in
Amsterdam. En nadat ik heb gesproken met de ouders, nadat de ouders ook gesproken hebben met hun zaakbehandelaar, kunnen ze als ze dat willen met de gemeente verder spreken over aanvullende hulp."
Interviewer: "150 gesprekken nu. Zijn de gesprekken vergelijkbaar?"
Staatssecretaris Van Huffelen: "Eigenlijk bijna nooit. Kijk, de ouders zijn natuurlijk in de problemen gekomen door de kinderopvangtoeslag, en de problemen die daarmee zijn ontstaan. Maar wat dat voor uitwerking op hun leven heeft gehad, dat is enorm verschillend. Voor sommige ouders heeft het héél erg veel impact gehad."
Interviewer: "Er staan tissues hier op tafel. Het zijn dus emotionele gesprekken?"
Staatssecretaris Van Huffelen: "Jazeker, want voor heel veel ouders is het al - nummer één - belangrijk dat er iemand is die naar ze luistert."
Interviewer: "Er luisterde eigenlijk nooit iemand?"
Staatssecretaris Van Huffelen: "Nee, er was nooit iemand die luisterde. En dat was niet alleen aan de kant van de Belastingdienst, maar ook vaak dacht hun familie of vrienden of hun partner 'ja ,als jij problemen hebt met de Belastingdienst, dat ligt natuurlijk aan jou'."
Interviewer: "Onder dit filmpje komen vast reacties te staan als 'het gaat veel te langzaam, schiet eens op. Betaal eens gewoon uit!'. Wat zeg jij dan?"
Staatssecretaris Van Huffelen: "Ik zou willen dat het allemaal morgen opgelost zou zijn. En dat dat zeg ik ook omdat ik vandaag ook weer hele aangrijpende verhalen heb gehoord van mensen die echt heel getroffen zijn geweest en die soms ook in hele nare situaties vandaag leven. Wij proberen dat zo snel mogelijk te doen, maar dat kost helaas wel tijd. Dat komt vooral omdat het soms ook heel complex is en we goed uitzoeken wat er aan hand is geweest. We willen ook zorgen dat ze hun leven echt opnieuw kunnen starten. Dat vergt helaas meer tijd dan we dachten, maar we doen ons uiterste best om het allemaal zo snel mogelijk te doen."
Logo Belastingdienst verschijnt in beeld.
Beeldtekst: Heeft u vragen? Het serviceteam is bereikbaar via 0800 – 235 83 58
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 u. Kijk voor meer informatie op www.toeslagen.nl/herstel